Naša materská škola sa zapojila do zamestnaneckej grantovej výzvy Nadačného fondu Mobis v Nadácii Pontis. Projekt 3D hrové prvky pre deti bol úspešný a vďaka finančnej podpore Nadačného fondu Mobis v Nadácii Pontis a 2% z dane bol zrealizovaný. Cieľom projektu bolo zvýšiť atraktivitu a efektivitu školského dvora a tým motivovať deti k pohybu. Deti z MŠ sa môžu tešiť na novú kamarátku – Včielku.
Naša materská škola získala vďaka projektu "Maj prírodu rád, buď jej kamarát" podporu Nadácie Volkswagen Slovakia. Finačnú podporu v hodnote 1.000 € sme použili na vybudovanie náučných tabúľ a vyvýšených záhonov, ktoré spestrili areál školského dvora pri vstupe do materskej školy.
Našou snahou je vzbudiť záujem detí o spoznávanie a ochranu prírody hravou formou a vytvorenie pozitívneho vzťahu detí k životnému prostrediu.
Od 25. – 29. 4. 2022 sa uskutočnila projektová mobilita pedagógov v rámci projektu Erasmus+ „Oživme spolu ľudové zvyky a tradície“. Do projektu sú zapojené tri krajiny Slovensko, Česko a Poľsko. Všetci partneri sa stretli v MŠ na Ul. Hurbanova Bytča, ktorá je koordinátorom projektu. Pre účastníkov pripravila bohatý a zaujímavý program. Stretnutia sa zúčastnili aj predstavitelia mesta Bytča – primátor Ing. Miroslav Minárčik, Mgr. Dagmar Papánková a Ing. Martina Hrobáriková. Atmosféru spríjemnila ľudová skupina súrodencov Gloserovcov, ktorí sú členmi súboru „Považan“. Okrem aktivít v MŠ nechýbala prehliadka historických pamiatok mesta Bytča. Zaujímavou aktivitou bola výstava modrotlače v Sobášnom paláci pod názvom „Remeslo má modré dno“. Navštívili sme aj MŠ Hrabové, kde sa deti predstavili v programe „Staviame my máje“. Nezabudnuteľným zážitkom bola návšteva múzea p. Šerika a vystúpenie detí zo ZŠ v Dlhom Poli pod vedením Mgr. Art. Zuzany Štachurovej. Občianske združenie „Pod Skalami“ vytvorilo v Súľove pamätnú izbu ľudových tradícií, ktorá návštevníkov veľmi zaujala. Malebné maľované chalúpky v Čičmanoch upútali pozornosť našich partnerov. Záverečné dva dni patrili oboznámeniu sa s hlavným mestom Slovenska – Bratislavou. Prínosom tejto mobility, ale aj celého projektu je oživovanie a udržiavanie ľudových tradícií počas celého roka a veríme, že nám sa to podarilo.
Mgr. Eva Kamasová
V dňoch 24.02. – 28.02.2020 sa uskutočnila druhá mobilita v rámci projektu Erasmus + v partnerskom meste Opava - Česko. Účastníci zo Slovenska, Poľska a Česka sa zoznámili s ľudovými tradíciami v období Masopustu, spoznávali kultúrne a historické pamiatky. Absolvovali workshop „ Lidové tance a spěvy“, zúčastnili sa pochodu masiek v centre Opavy, stretli sa so zástupkyňou magistrátu Mesta Opava
Článok Erazmus - región Opavsko
Erasmus+
Projekt: „ Oživme spolu ľudové zvyky a tradície“
Mobilita Slovensko – „ Zvyky a tradície na jeseň“
V dňoch 21. – 25. októbra 2019 privítali pedagógovia a deti Materskej školy Ul. Hurbanova, Bytča vzácnu návštevu v rámci programu Erasmus+. Boli to pedagógovia z partnerských škôl z Čiech a Poľska, ktorí vďaka dvojročnému grantu môžu spoznávať kultúru a históriu krajín Európskej únie. Pre hostí bol pripravený bohatý program na každý deň. V programe sme predstavili ľudové tradície, kultúru a históriu Slovenska. Navštívili sme Múzeum kysuckej dediny vo Vychylovke, Slovenský orloj v Starej Bystrici, Trenčianky hrad, historické centrum Žiliny, Tatry - Starý Smokovec, Liptovský Ján – Minislovensko, Čutkovskú dolinu. Program bol obohatený o zážitkové učenie ľudových tancov a piesní, vystúpenie ľudovej speváckej skupiny Kolárovičanky. Celý týždeň na Slovensku bol určite pre všetky zúčastnené strany prínosom, vzájomne sme sa obohatili, bližšie spoznali, nadviazali priateľstvá a zistili, že tradície v každej krajine obsahujú hodnoty, ktoré je dôležité uchovávať a zdieľať.
Na základe schválenia projektu v rámci programu Erasmus +, kľúčovej akcie 2 – strategické partnerstvá, získala naša Materská škola, Hurbanova 247/5, Bytča, GRANT.
Projekt: Oživme spolu ľudové zvyky a tradície
"Oživme spolu ľudové zvyky a tradície" je projekt, ktorý nadväzuje na predchádzajúci projekt "Handmadetradition".
Ľuvodá slovesnosť, zvyky a tradície predstavujú vo výchove dieťaťa v predškolskom veku jeden zo základných kameňov, na ktorom je budované ďalšie systematické pôsobenie výchovy umením k umeniu. Ľudová tvorivosť je pre deti veľkou umeleckou i výchovnou hodnotou. Je v nej zobrazený svet a život s nevšednou vynaliezavosťou, postrehom a vtipom. V minulosti sa deti zúčastňovali na všetkých oblastiach života. Veľa riekaniek, detských ľudových piesní bolo spojených so svetom zvierat, s prírodou. Deti intenzívne prežívali všetko, čo sa dialo doma, v dedine, v prírode, či už išlo o striedanie ročných období a s nimi súvisiace zmeny v prírode, či o prácu na poli, doma, alebo významné udalosti ľudského života.
Z nášho života sa pomaly vytráca ľudová tradícia, a preto podporujeme u detí záujem o ľudové piesne, tance, vinše, aby sme prispievali k emocionálnemu rozvoju dieťaťa.
Cieľom projektu "Oživme spolu ľudové zvyky a tradície" je šíriť kultúrne dedičstvo, ľudové tradície a spoznávať históriu krajiny. Prostredníctvom projektu budeme získavať nové poznatky o ľudových tradíciách v daných regiónoch, zbierať povesi, ľudové piesne, detské hry a tance, rečňovanky, príslovia, porekadlá.Dieťa bude spoznávať kultúrne dedičstvo cez piesne, zvyky, obyčaje, nárečie a dialektiku regiónu, v ktorom vyrastá. Deti sa aktívnou účasťou budú zapájať do prác, ktoré sa v súčasnosti viac-menej už nerealizujú. Prostredníctvom tohto zážitku sa dieťa bude vedieť vcítiť do remesiel a prác, ktoré s pomaly vytrácajú a upadajú do zabudnutia. Po absolvovaní predprimárneho vzdelávania budú tak deti oboznámené s ľudovou slovesnosťou, tradíciami a hrami. Folklórna tradícia sa stáva dôležitým stimulom prispievajúcim k sebarealizácii dieťaťa. Pedagógovia budú vyhľadávať, poznávať, porovnávať ľudové zvyky a tradície, poznávať hrady a zámky v jednotlivých krajinách SK, ČR, PL a zaznamenávať ich do knižnej podoby. Počas stretnutí sa naučia rôzne ľudové piesne, tance, hry, príslovia a porekadlá. Pri detských piesňach a hrách budeme vhľadávať prepojenosť medzi partnerskými krajinami.
Sme presvedčení, že naše publikácie môžu byž úspešne použité na vytvorenie kvalitného vzdelávacieho produktu, ktorý môže byť použitý v akomkoľvek vzdelávacom systéme. Po uskutočnení každého medzinárodného stretnutia sa v materských školách zrealizujú workshopy, ktoré prepoja pedagógov - detí - rodičov. Dlhodobým prínosom projektu bude jej využitie pre ďalšie generácie.
"Trdícia neznamená uchovávať popol, ale odovzdávať plameň."
„Oživme spolu lidové zvyky a tradice“ je projekt, který navazuje na předcházející projekt „Handmade tradition“.
Lidová slovesnost, zvyky a tradice představují ve výchově dítěte v předškolním věku jeden ze základních kamenů, na kterém je budováno další systematické působení výchovy uměním k umění. Lidová tvořivost je pro děti velkou uměleckou i výchovnou hodnostou. Je v ní zobrazený svět a život s nevšední vynalézavostí, postřehem a vtipem. V minulosti se děti zúčastňovaly všech oblastí života. Mnoho říkanek, dětských lidových písní, bylo spojených se světem zvířat, s přírodou. Děti intenzivně prožívaly všechno, co se dělo doma, ve vesnici, v přírodě nebo šlo o střídání ročních období a s nimi souvisejících změn v přírodě, či práci na poli, doma, ale i o významné události lidského života. Z našeho života se pomalu vytrácí lidové tradice, a proto podporujeme u dětí zájem o lidové písně, tance, abychom přispívali k emocionálnímu rozvoji dítěte.
Cílem projektu „Oživme spolu lidové zvyky a tradice“ je šířit kulturní dědictví, lidové tradice
a poznávat historii země. Prostřednictvím projektu budeme získávat nové poznatky o lidových tradicích v daných regionech, sbírat pověsti, lidové písně, dětské hry a tance, říkanky, přísloví, pořekadla. Dítě bude poznávat kulturní dědictví prostřednictvím písní, zvyků, obyčejů, nářečí
a dialektiku regionu, v kterém vyrůstá. Děti se aktivní účastí budou zapojovat do prací, které se v současnosti více či méně už nerealizují. Prostřednictvím tohoto zážitku se dítě bude umět vcítit do řemesel a prací, které se pomalu vytrácejí a upadají do zapomenutí. Po absolvování predprimárního vzdělávání budou tak děti obeznámené s lidovou slovenštinou, tradicemi
a hrami. Folklorní tradice se stává důležitým stimulem přispívajícím k seberealizaci dítěte.
Pedagogové budou vyhledávat, poznávat, porovnávat lidové zvyky a tradice, poznávat hrady a zámky v jednotlivých krajinách SK, ČR, PL a zaznamenávat je do knižní podoby. Během setkání se naučí různé lidové písně, tance, hry, přísloví a pořekadla. Při dětských písních a hrách budeme vyhledávat propojenost mezi partnerskými krajinami.
Jsme přesvědčeni, že naše publikace mohou být úspěšně využité k vytvoření kvalitního vzdělávacího produktu, který může být použitý v jakémkoliv vzdělávacím systému.
Po uskutečnění každého mezinárodního setkání se v mateřských školách zrealizují workshopy, které propojí pedagogy - děti - rodiče.
Dlouhodobým přínosem projekt bude jeho využití pro další generace.
„Tradice neznamená uchovat popel, ale odevzdávat oheň“
„Ożywmy wspólnie ludowe zwyczaje i tradycje” to projekt , który nawiązuje do poprzedniego projektu „Handmade tradition”.
Literatura ludowa, zwyczaje i tradycje są w wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym fundamentem, na którym buduje się dalszy i systematyczny efekt wychowania w zakresie sztuki
i technik artystycznych. Ludowa kreatywność jest dla dzieci wielką wartości zarówno artystyczną jak
i wychowawczą. Zawiera się w niej świat odzwierciedlony jest z wielką pomysłowością, precyzją
i dowcipem. W przeszłości dzieci uczestniczyły we wszystkich aspektach życia. Wiele rymowanek dziecięcych, pieśni ludowych nawiązywało do świata zwierząt i przyrody. Dzieci intensywnie przeżywały wszystko, co działo się w domu, okolicy, świecie przyrody, pracy na roli oraz inny wydarzeniach codziennego życia. W dzisiejszych czasach powoli zanika tradycja ludowa, dlatego staramy się podtrzymać u dzieci pamięć związaną z muzyczną twórczością ludową, a także dodatkowo wspomóc rozwój emocjonalny dziecka.
Celem projektu „Ożywmy wspólnie ludowe zwyczaje i tradycje” jest szerzenie dziedzictwa kulturowego, ludowych tradycji oraz zgłębianie historii kraju. Poprzez projekt będziemy odkrywać tradycje ludowe w danych regionach, zbierać podania i pieśni ludowe, a także regionalne tańce
i zabawy, przysłowia i porzekadła. Dzieci będą odkrywać dziedzictwo kulturowe poprzez piosenki, zwyczaje, powiedzenia i gwarę regionu, w którym się wychowują. Najmłodsi będą aktywnie się angażować w warsztaty artystyczne. Poprzez te doświadczenia będą mogły zgłębi tajniki rzemiosła
i rękodzieła, które powoli zanikają i odchodzą w zapomnienie. Kończąc projekt dzieci wzbogacą swoją wiedzę z zakresu literatury i słownictwa ludowego, a także zwyczajów i zabaw. Tradycja folklorystyczna stanie się ważnym bodźcem do samorealizacji dziecka.
Nauczyciele będą poszukiwać i porównywać zwyczaje i tradycje ludowe, zwiedzać warownie i zamki w każdym kraju: Słowacji, Czechach i Polsce a efekty nabytych doświadczeń i wiedzy uwieczniać
w formie księgi. W czasie spotkań będą uczyć się różnorodnych i pieśni ludowych, tańców, zabaw, przysłów i porzekadeł. Przy pieśniach i zabawach będą poszukiwać elementów przeplatania się kultur krajów partnerskich.
Jesteśmy przekonani, że nasza publikacja może być z powodzeniem wykorzystana jako środek dydaktyczny w dowolnym systemie nauczania.
Po każdym międzynarodowym spotkaniu w przedszkolach będą realizowane warsztaty, które połączą nauczycieli, dzieci i rodziców.
Efektem końcowym projektu będzie jego ponadczasowość i możliwość wykorzystania do edukowania następnych pokoleń.
„ Tradycja nie oznacza zachować popiół, ale podtrzymywać płomień”
Na základe schválenia projektu v rámci programu Erasmus +, kľúčovej akcie 2 – strategické partnerstvá, získala naša Materská škola, Hurbanova 247/5, Bytča, GRANT vo výške 14 000 euro.
Projekt: Ľudové tradície
Projekt Ľudové tradície je výsledkom naliehavej potreby k návratu k tradíciam remeselnej a ručnej výroby a tiež k jednoduchým činnostiam, ktoré by odviedli deti od počítačov a dovolili sa im vrátiť k tradíciam a zvykom našich predkov.
Ručná práca – výroba svedčí deťom, ktoré v dnešnej dobe žijú hlavne v mestách a ktorým chýba prirodzené prostredie na rozvoj pracovných činností. Našim cieľom je pripraviť 6 päťdenných stretnutí učiteľov, ktorí budú porovnávať tradície a zvyky počas rozličných období, prázdnin a sviatočných dní. Učitelia si tradície a zvyky navzájom názorne predvedú a vysvetlia, naučia sa aj ostatné techniky, aby boli schopní použiť ich vo všetkých partnerských školách. Počas týchto stretnutí si všetci osvoja rôzne kreatívne techniky a zručnosti, aby boli ich schopní nielen predviesť, ale aj naučiť deti, s ktorými budú pracovať vo svojich krajinách. Rôzne trendy a postupy /z rôznych krajín/ sa určite prejavia počas práce s deťmi. Po uskutočnení týchto medzinárodných stretnutí sa budú uskutočňovať kreatívne workshopy v materských školách s deťmi, ich rodičmi a verejnosťou, kde budú mať všetci šancu vidieť, ako sú rôzne veci predvádzané v partnerských krajinách. Porovnávanie a získavanie nových skúseností zo zahraničia, zistenia, ako školské systémy, tradície a zvyky fungujú v iných krajinách - tieto náležitosti samé o sebe by mali byť silnou motiváciou pre uskutočnenie tohto projektu. Jazykom projektu by mala byť angličtina, ale samozrejme, že budú používané partnerské jazyky - čeština, slovenčina a poľština.
© 2016 MŠ Hurbanova - Bytča - Všetky práva vyhradené. | Tvorba web stránok a e-shopov od EDMAX®